ПУТІВНИК ШКІЛЬНОГО МУЗЕЮ

філії «Копанівський НВК»

/Files/images/1/image7.gif

Вашій увазі пропонується огляд-екскурсія до нашого музею.Наш шкільний музей почав діяти з 1 квітня 2002 року.Його було відкрито спільними творчими діями вчителів,учнів та техпрацівників школи з метою збереження традицій та звичаїв рідного села,збереження й відтворення предметів народного побуту,релігії та культурних надбань.Директором школи тоді був Воронко Георгій Васильович,який був головою Ради музею.Крім директора школи до складу Ради музею входив громадський директор- Воронко Василь Григорович та завідуючий музеєм вчитель історії Мельничук Анатолій Олександрович.Нині робота музею підпорядкована Раді музею,яку очолює вчитель історії та керівник музею Мельничук Анатолій Олександрович.Також до Ради музею входили учні 9 класу-Максимлюк Марія,Герба Вікторія, Теслюк Інна та Чичко Мальвіна. Відповідно до Положення про музей при навчальному закладі тут наявна слідуюча документація:інвентарна книга,книга обліку навчальних занять,екскурсій та виховних заходів,план роботи музею та книга відгуків і пропозицій.

Експонати для обладнання музею приносили вчителі,техпрацівники та учні із дому,а також знаходили в інших жителів села за їх згодою.

Загальна площа музейної кімнати-30кв.м.Тут зосереджені такі експозиційні розділи:куточок української хатньої кухні,релігійний куточок,куточок пам’яті учасникам війни 1941-1945 рр.,куточок побутових речей і предметів,українського народного одягу,вишивки та історія села,колгоспу й школи.Загалом в музеї налічується близько 100 різноманітних експонатів.Зокрема в куточку сільської кухні відтворено предмети домашнього вжитку першої половини ХХ століття – хатня лавка,цебрик(дерев’яне відро),мисник для посуду,піч з горщиками й баняками, гожур(дерев’яна лопата для вигортання жару) тощо.

/Files/images/1/image8.jpeg

Поряд куточок релігійної тематики,де розташовані ікони та молитовники того часу.Особисті речі і документи,військові нагороди фотографії та трофейні(вилучені у ворога)речі – це перелік експонатів часів війни 1941-1945рр.До речі,наше село було звільнено від німецьких загарбників військами Червоної армії 19 березня 1944 року.Також поблизу села діяли загони УПА,одним із яких керував повстанець під псевдонімом «Вишня».На різних фронтах Великої вітчизняної війни полягли 29 односельчан,живими повернулися – 14 чоловік.

В куточку побутових предметів знаходяться побутові глечики,праски, гребіні та «їжаки»,що використовувалися у тогочасному домашньому ткацтві для розчісування конопляних волокон,світильна лампа,ночви гоподарські(для купання новонароджених або замішування тіста), рублі (для розгладжування полотна), коромисло, качалки, веретена,кружки,келихи,ложки,маслобійка,ткацькі станки тощо.

/Files/images/1/image9.jpeg

Також в музеї знаходяться зразки українського одягу першої половини ХХстоліття-жіночі й чоловічі сорочки,спідниці рушники та вишиті картини.На стенді(праворуч) розміщені фотографії з історії нашої школи,а також грамоти і кубки,вручені учням школи за спортивні досягнення в районних змаганнях з туризму. Важливим досягненням в роботі музею було зібрання усних,письмових і фотоматеріалів з історії школи і села,оформлених окремою книжкою,автором якої є вчитель історії нашої школи Мельничук Анатолій Олександрович.

Залишається актуальною проблема надходження цікавих і рідкісних експонатів від окремих громадян,в яких ці речі зберігаються.

Надалі планується поповнювати музей іншими історичними експонатами й матеріалами,а також встановити стенд «Відомі люди нашого села».

/Files/images/1/image10.jpeg

ПАСПОРТ

шкільного музею, який існує при філії «Копанівський НВК» (с.Копані,Радивилівського району,Рівненської області,індекс-35553,тел.:28-1-85) на підставі наказу директора школи № 32 від 12.03.2001 року.

1.Приміщення пристосоване для експозицій:

а)кількість кімнат і загальна площа – 1; 30 м.кв.

б)експозиційна площа – 14 м.кв.

в)площа фондового приміщення-немає.

г)площа,відведена під інші потреби-немає.

2.Загальна кількість експонатів - 42 ,з них оригінальних ,поставлених на облік- 23 .

3.Кількість експозицій та їх тематика – 6 (куточок української сільської кухні,релігійний куточок, куточок пам’яті учасникам війни 1941-1945рр.,куточок побутових домашніх речей,експозиція народного одягу й вишивки та матеріали щодо історії села і школи).

4.Постійнив актив музею – 5 осіб,з них:

а)голова музейної ради – завідувач філії-Мельничук А.О.;

б)громадський директор музейних експозицій – Гулійчук Л.В., вчитель української мови та літератури;

в)помічник громадського директора - Воронко Оксана Миколаївна,техпрацівниця;

г)екскурсоводи – Гаврищук Світлана,Герба Анастасія,Воронко Богдан-учні школи.

Зразок інвентаризаційної книги:

Інвентарний номер Дата вступу речі Назва та опис речі Кількість Матеріал та техніка Розмір Стан речі (збереженість) Звідки та від кого надійшла Походження речі(її історія) Місце зберігання Відмітка про вибуття речі

Керівник музею: Мельничук А.О.

/Files/images/1/image11.jpeg

ПЛАН РОБОТИ ШКІЛЬНОГО МУЗЕЮ НА 2019 - 2020 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

І.Вступ

У 2018-2019 навчальному році робота шкільного музею проводилася відповідно до річного плану роботи школи.Вона була спрямована на виховання в учнів почуття патріотизму, національної гордості та базувалася на традиціях і звичаях українського народу,вивченні його історичної та культурної спадщини,формування творчої особистості,розвитку здібностей та інтересів учнів,зміцнення матеріальної бази та поповнення музейних експонатів.

Відповідно до Положення про музеї при ЗНЗ (наказ міністерства освіти і науки України від 22.10.2014 № 1195) музеї створюються для вивчення, збереження, використання та популяризації музейних предметів та музейних колекцій з науковою та освітньою метою. Музей є важливим засобом навчально-виховної роботи, формування всебічно освіченої особистості, виховання патріотів українського народу.

Музеї у своїй діяльності керуються Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про музеї та музейну справу», актами Президента України і Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури України.

В шкільному музеї поновлена слідуюча документація:інвентарна книга,книга обліку навчальних занять,екскурсій та виховних заходів,план роботи музею та книга відгуків і пропозицій.

Надходження експонатів до музею:
впродовж 2010-2019 років
Вчителі-24,4%
Техпрацівники-8,6%
Учні та їх батьки-67%

Протягом року з учнями навчального закладу в музеї було проведено: 7 уроків з історії України, народознавства та рідного краю; 4 виховні заходи – у 3 класі на тему: «Народні символи України»(класний керівник Мельничук С.С.),у 5 класі на тему: «Моє рідне село-краю мій неповторний»(класний керівник Гулійчук Л.В.),у 9 класі на тему: «Народні ремесла і промисли»(класний керівник Воронко О.А.),три екскурсії для учнів та їх батьків. Класний керівник 6 класу Чичко І.В. організувала і провела з учнями 5-6 класів годину спілкування «Всі ми є роду одного», Гаврищук О.Д.з учнями 8 класу вікторину«Українська минувшина». Керівником музею Мельничуком А.О. були організована та проведена екскурсія до гори Красної (за селом Підлипки Радивилівського району) та місцями боїв часів війни 1941-1945рр.

На належному рівні проводилася робота з учнями і вчителями НВК,жителями села щодо поповнення шкільного музею різними експонатами.До музею надійшли такі речі народного побуту як жарова праска,вишитий рушник, баняки,а також дві ікони.Всі ці речі слугували жителям села протягом минулого століття.

Робота музею була підпорядкована Раді музею,яку очолював вчитель історії та керівник музею Мельничук Анатолій Олександрович.Також до Ради музею входили учні 8 класу-Герба Анастасія,Гаврищук Світлана та Воронко Богдан.

Рада музею організовувала:

- підготовку екскурсоводів серед учнів 6 класу;

-пошук краєзнавчих матеріалів;

Також Рада музею заслуховувала звіти з пошукової роботи,приймала участь в підготовці музею до нового навчального року,а в кінці навчального року Рада музею звітувала про виконання плану роботи перед педрадою школи.

Важливим досягненням в роботі музею було зібрання усних,письмових і фотоматеріалів з історії школи і села,оформлених окремою книжкою.

Залишається актуальною проблема надходження цікавих і рідкісних експонатів від окремих громадян,в яких ці речі зберігаються.

Аналіз роботи музею та тенденції його розвитку за минулий рік свідчать про недостатнє сприяння адміністрації школи для подальших цілеспрямованих заходів щодо створення належних умов його існування, діяльності й розвитку.

ЗАВДАННЯ НА 2019 - 2020 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

-виконати ремонт панелів та пофарбувати вікна;

-залучити більше учнів для збору музейних експонатів;

-виготовити фотоальбом «Видатні постаті нашого села»

-проводити виховні години із використанням музейних експонатів;

-написати музейну пам’ятку;

- підготовити екскурсоводів серед учнів7 класу;

-зібрати письмові та фотоматеріали з народного фольклору рідного села;

ІІ.Організаційна робота

№ за/п Дата Клас Вид заняття Відповідальний за проведення Примітки
1 вересень 5 Урок з історії України Вчитель історії
2 вересень 6 Урок народознавства Вчитель історії
3 жовтень 6 Година спілкування Класний керівник
4 листопад 9 Виховна година Класний керівник
5 листопад 4 Виховна година Класний керівник
6 грудень 8 Круглий стіл Педагог-організатор
7 січень 5 Виховна година Класний керівник
8 лютий 3 Година спілкування Класний керівник
9 лютий 8 Урок краєзнавства Керівник музею
10 березень 5 Виховна година Класний керівник
11 квітень 3 Бесіда Педагог-організатор
12 квітень 6 Виховна година Класний керівник
13 травень 9 Година спілкування Класний керівник
14 травень 8 Виховна година Класний керівник

ІІІ.Робота з активом

№ за/п Тема заняття Дата Примітки
1 Розвиток творчого потенціалу учнів засобами музейної педагогіки вересень
2 Просвітницька діяльністьмузеїв жовтень
3 Я- лідер листопад
4 Особливості екскурсійної діяльності музею січень
5 Ігрові форми музейної педагогіки березень
6 Пошукова діяльність музеїв квітень
7 Урок мужності травень

ІV.Робота з фондами

Протягом навчального року – комплектування музею експонатами у процесі організації походів та екскурсій,заняття з активом щодо вміння працювати з документами,користуватися бібліотечними каталогами і статистичними довідками,правила і специфіка обліку і збереження надходжень у шкільний музей.

V.Пошуково-дослідницька робота

1) жовтень – екскурсія в краєзнавчий музей м.Кременець;

2)грудень – збір матеріалів народного фольклору села;

3)березень – екскурсія в м.Радивилів;

4)травень – учнівська експедиція пам’ятними місцями рідного краю.

VІ.Культурно-просвітницька робота

1)вересень-виставка народного одягу й вишитих рушників;

2)листопад-зустріч з відомими земляками;

3)грудень-свято Андрія;

4)лютий-краєзнавча година;

5)квітень-свято Великодня.

VІІ.Робота з державними та громадськими організаціями

Протягом року співпраця із шкільними музеями сіл Підзамче та Башарівка,ПП «Агро-Експрес-Сервіс»,старостинським округом с.Підзамче та газетою «Сурми Радзивилів».

ДОДАТОК 1

ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства освіти і науки України 22.10.2014 № 1195
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 листопада 2014 р. за № 1415/26192

ПОЛОЖЕННЯ
про музеї при дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України

I. Загальні положення

1. Це Положення визначає порядок діяльності та обліку музеїв при дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України та не є юридичними особами.

2. Музеї створюються для вивчення, збереження, використання та популяризації музейних предметів та музейних колекцій з науковою та освітньою метою. Музей є важливим засобом навчально-виховної роботи, формування всебічно освіченої особистості, виховання патріотів українського народу.

3. Музеї у своїй діяльності керуютьсяКонституцією України, Законами України«Про освіту»,«Про дошкільну освіту»,«Про позашкільну освіту»,«Про загальну середню освіту»,«Про професійно-технічну освіту»,«Про музеї та музейну справу», актами Президента України і Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури України з питань діяльності музеїв, цим Положенням.

4. Музеї, у фондах яких зберігаються музейні колекції та музейні предмети, що мають наукову, історичну, культурну, художню тощо цінність, беруться на облік відповідно достатті 19Закону України «Про музеї та музейну справу».

5. За профілем музеї поділяються на: історичні, природничі, літературні, мистецькі, науково-технічні, комплексні, галузеві тощо.

6. Музеї можуть співпрацювати з іншими навчальними закладами, державними та громадськими організаціями, науковими установами.

7. Музеям, які досягли значних успіхів у підвищенні ефективності навчально-виховного процесу засобами краєзнавчо-пошукової, дослідницько-експериментальної роботи, в експонуванні та популяризації музейних колекцій і музейних предметів історико-культурної тематики та природи серед учнівської і студентської молоді, інших верств населення, у формуванні та збереженні Музейного фонду України, присвоюється звання «Зразковий музей».

II. Основні завдання музеїв

1. Основними завданнями музеїв є:

залучення молоді до краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної та природоохоронної роботи;

формування в молоді соціального досвіду на прикладах історичного минулого України;

вивчення, експонування та популяризація історико-культурних та природних надбань рідного краю засобами навчальної, виховної та просвітницької роботи;

розширення і поглиблення загальноосвітньої та допрофесійної підготовки молоді засобами позакласної, позашкільної роботи;

надання допомоги педагогічним колективам навчальних закладів у впровадженні активних форм роботи з учнями;

залучення дітей, учнів та молоді до формування, збереження та раціонального використання Музейного фонду України;

проведення культурно-просвітницької роботи серед дітей та молоді, інших верств населення.

2. Музеї проводять дослідницьку роботу відповідно до профілю музею; систематично поповнюють свої фонди матеріалами, віднайденими під час проведення краєзнавчих експедицій, туристських походів, екскурсій, використовують інші шляхи комплектування фондів, що не суперечать законодавству; здійснюють облік музейних предметів, забезпечують їх збереження; створюють, поповнюють стаціонарні експозиції та виставки; організовують та беруть участь у районних, міських, обласних, всеукраїнських заходах.

III. Створення та ліквідація музеїв

1. Музеї створюються за ініціативи педагогічних, учнівських колективів та батьківської громадськості. Створення музеїв витікає із зацікавленості учасників навчально-виховного процесу, актуальності та доцільності їх функціонування.

2. Рішення про підготовку концепції створення музею, збір музейних предметів та музейних колекцій, формування експозиції та фондів музею приймається керівником навчального закладу та оформлюється наказом.

3. Наказ про відкриття музею видається керівником навчального закладу за наявності:

тематико-експозиційного плану музею;

фонду музейних предметів, зібраних і зареєстрованих в інвентарній книзі;

експозиції відповідного змісту;

окремого приміщення та обладнання, яке забезпечує збереження, вивчення й експонування музейних колекцій та окремих музейних предметів;

архіву музейних предметів;

охорони музею, організованої в рамках охорони навчального закладу;

забезпечення пожежної безпеки в рамках протипожежної охорони навчального закладу;

розкладу роботи музею.

4. Облік музеїв здійснюється шляхом заповнення уніфікованого паспорта музею за формою, наведеною удодатку 1до Положення про державну реєстрацію, перереєстрацію та облік музеїв, затвердженого наказом Міністерства культури і мистецтв України від 30 квітня 1996 року № 220, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 липня 1996 року за № 350/1375.

Заповнення уніфікованого паспорта здійснюється відповідно дододатка 2до Положення про державну реєстрацію, перереєстрацію та облік музеїв, затвердженого наказом Міністерства культури і мистецтв України від 30 квітня 1996 року № 220, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 липня 1996 року за № 350/1375.

5. Діяльність музею припиняється за рішенням керівника навчального закладу шляхом видання наказу про закриття музею та інформування відділу (управління) освіти районної державної адміністрації (виконавчого комітету районної (міської) ради).

IV. Керівництво музеєм

1. Загальне керівництво діяльністю музею здійснює керівник навчального закладу.

2. Керівник навчального закладу:

вирішує питання розміщення музею та графіка його роботи;

затверджує план роботи музею;

сприяє організації та проведенню навчальних, виховних, методичних та інших заходів на базі музею;

призначає відповідального (завідувача музею, керівника музею, керівника гуртка) за роботу музею з числа педагогічних працівників або керівника музею на громадських засадах (за згодою);

приймає рішення щодо заохочення відповідального за роботу музею та членів Ради музею.

3. Відповідальний за роботу музею (завідувач музею, керівник музею, керівник гуртка):

організовує виконання плану роботи музею;

залучає до співпраці установи, навчальні заклади, державні та громадські організації, підприємства тощо;

контролює ведення документації музею;

відповідає за ведення книги обліку надходжень, інвентарної книги та картотеки музейних предметів;

оформляє акти приймання та передавання музейних предметів;

подає керівнику навчального закладу пропозиції щодо заохочення активістів музейної роботи;

вирішує інші питання, пов’язані з діяльністю музею, у межах своєї компетенції.

4. Вищим громадським органом музею є Рада музею. Кількісний та персональний склад Ради музею визначається на зборах активу навчального закладу та складається з учнів і педагогічних працівників, представників громадськості (за згодою).

5. Рада музею обирає голову, а також:

готує та подає на затвердження плани роботи;

заслуховує звіти про краєзнавчу, пошукову, фондову та науково-дослідницьку роботу в рамках діяльності музею;

вирішує питання включення до фондів музейних предметів історії, культури, природи, що надійшли в процесі пошукової роботи;

організовує підготовку громадських кадрів: екскурсоводів, лекторів тощо, а також організовує навчання активу;

формує та удосконалює електронну базу даних музею;

встановлює зв’язки та організовує співпрацю з пошуковими загонами, гуртками, клубами та іншими творчими об’єднаннями як у базовому навчальному закладі, так і за його межами.

6. Голова Ради музею виконує такі функції:

бере участь у розподілі обов’язків між членами ради, у визначенні груп або секторів пошукової, фондової, експозиційної, просвітницької роботи тощо;

відповідає за ведення документації музею (книги обліку проведення екскурсій, навчальних занять, масових заходів, планів роботи груп чи секторів тощо);

вирішує інші питання, пов’язані з діяльністю музею, у межах своєї компетенції.

7. З метою удосконалення та координації роботи музеїв у районах, містах та областях можуть створюватись методичні об’єднання.

V. Облік і збереження музейного фонду

1. Облік і збереження музейних предметів, що мають наукове, історичне, культурне, художнє значення, проводяться відповідно доПоложення про Музейний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 липня 2000 року № 1147 (далі - Положення про Музейний фонд України).

2. Зібраний матеріал складає фонди музею і обліковується в книзі обліку надходжень та інвентарній книзі, які прошиваються, скріплюються печаткою та завіряються підписом керівника навчального закладу.

3. Фонди музею поділяються на основні (музейні колекції, музейні предмети історії, культури та природи) і допоміжні (схеми, діаграми, копії, муляжі тощо).

4. У разі ліквідації навчального закладу, при якому діють музеї, а також у разі ліквідації музеїв їх музейні зібрання та колекції асортиментних кабінетів, окремі предмети музейного значення, придбані за кошти державного та місцевих бюджетів, передаються до відповідних профільних музеїв у порядку, передбаченомуПоложенням про Музейний фонд України.

Музейні предмети (у тому числі нагороди з цінних металів), яким загрожує знищення чи псування, можуть бути вилучені з музею відповідно до Положення про Музейний фонд України.

VI. Порядок здійснення обліку музеїв

1. Обліку підлягають музеї за умови, що вони відповідають вимогампункту 3розділу III цього Положення.

2. Облік музеїв здійснюється відповідно дорозділу ІVПоложення про державну реєстрацію, перереєстрацію та облік музеїв, затвердженого наказом Міністерства культури і мистецтв України від 30 квітня 1996 року № 220, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 липня 1996 року за № 350/1375.

Основними завданнями обліку музеїв є:

упорядкування мережі музеїв;

виявлення в музеях матеріалів, що становлять наукову, історичну, художню тощо цінність, та взяття їх на облік.

3. Облік музеїв за територіальним принципом проводять Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (далі - підрозділи управління освітою).

4. Облік музеїв на місцях проводять комісії, які створюються при відділах (управліннях) освіти районних державних адміністрацій (виконавчих комітетів районних (міських) рад). До складу комісій залучаються працівники освіти, культури, фахівці комунальних та державних музеїв, наукових установ, громадських організацій (за згодою) та представник (представники) підрозділу управління освітою.

5. На підставі позитивного рішення комісії про взяття на облік музею протягом 15-ти робочих днів складається Акт обстеження музею за формою, наведеною вдодатку 1до цього Положення, який разом з копіями наказу керівника навчального закладу про відкриття музею, уніфікованим паспортом у 3-х примірниках та графіком роботи музею подається до підрозділу управління освітою.

У разі відмови у взятті на облік комісія повідомляє навчальний заклад шляхом надсилання листа з обґрунтованими причинами прийняття такого рішення.

Рішення про взяття на облік музею приймається підрозділом управління освітою шляхом видання наказу та внесення відповідного запису в журналі обліку за формою, наведеною вдодатку 2до цього Положення.

6. Музей, який припинив свою діяльність або діяльність якого не відповідає вимогам цього Положення, знімається з обліку підрозділом управління освітою за клопотанням відділів (управлінь) освіти районних державних адміністрацій (виконавчих комітетів районних (міських) рад) шляхом видання наказу та внесення відповідного запису в журналі обліку.

7. Відділи (управління) освіти районних державних адміністрацій (виконавчих комітетів районних (міських) рад) інформують підрозділ управління освітою про зміни кількості музеїв.

Підрозділ управління освітою подає відповідну інформацію до Міністерства освіти і науки України.

8. Загальний облік музеїв здійснює Міністерство освіти і науки України за поданням підрозділів управління освітою за формою, наведеною вдодатку 3до цього Положення.

VII. Огляд музеїв

1. Огляд музеїв є основною формою упорядкування та систематизації музейної мережі, створення банку даних музеїв, привернення уваги державних та громадських організацій, наукових установ до важливої ролі музеїв у навчанні та вихованні дітей і молоді.

2. Всеукраїнський огляд музеїв проводиться Міністерством освіти і науки України відповідно до умов, що розробляються організаторами згідно з цим Положенням.

3. Всеукраїнські тематичні огляди музеїв проводяться за рішенням Міністерства освіти і науки України.

Кримський республіканський, обласні, районні (міські) тематичні огляди музеїв проводяться за рішенням відповідних органів управління освітою.

4. Тематичні огляди музеїв проводяться відповідно до умов, що розробляються організаторами зазначених оглядів згідно з цим Положенням.

VIII. Господарське утримання і фінансування

1. У своїй роботі музей використовує навчальне обладнання, кабінети та інше майно навчального закладу.

2. Витрати, пов’язані з пошуковою, фондовою та експозиційною роботою, придбанням інвентарю, обладнання, технічних засобів та оформлення музею, здійснюються за рахунок загальних асигнувань органів управління освітою, а також коштів, не заборонених законодавством України.

Директор департаменту В.В. Супрун

Додаток 1 до Положення про музеї при дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України (пункт 5 розділу VІ)

АКТ
обстеження музею


Додаток 2 до Положення про музеї при дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України (пункт 5 розділу VІ)

ЖУРНАЛ
обліку музеїв

№№ з/п Дата Повне найменування музею Реєстраційний № Примітка
__________ Примітка: перші дві цифри реєстраційного номера вказують на адміністративну територію:
АР Крим - 01 Миколаївська - 15
Вінницька - 02 Одеська - 16
Волинська - 03 Полтавська - 17
Дніпропетровська - 04 Рівненська - 18
Донецька - 05 Сумська - 19
Житомирська - 06 Тернопільська - 20
Закарпатська - 07 Харківська - 21
Запорізька - 08 Херсонська - 22
Івано-Франківська - 09 Хмельницька - 23
Київська - 10 Черкаська - 24
м. Київ - 11 Чернівецька - 25
Кіровоградська - 12 Чернігівська - 26
Луганська - 13 м. Севастополь - 27
Львівська - 14

Інші цифри визначають порядковий номер музею. Наприклад, музей Вінницької області має №№ 02-01, 02-02, 02-03.

Журнал має бути прошнурований, пронумерований та завірений печаткою Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаменту (управління) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

Журнал знаходиться у відповідального за облік.


Додаток 3 до Положення про музеї при дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України (пункт 8 розділу VІ)

ФОРМА
обліку музеїв

№ з/п Найменування та профіль музею Навчальний заклад Дата взяття на облік Реєстраційний №

ДОДАТОК 2

ШКІЛЬНИЙ МУЗЕЙ, ЙОГО МЕТА І ЗАВДАННЯ

Положення про шкільний музей визначає його як одну з форм роботи, спрямованої на розвиток творчої самодіяльності, громадської активності учнів. Воно реалізується в процесі збирання, вивчення, обробки, збереження, оформлення та пропаганди матеріалів – першоджерел історії природи і суспільст­а, що мають виховну та науково-пізнавальну цінність.

У роботі музею широко застосовуються різноманітні форми і методи навчально-виховної роботи (екскурсії, виставки, колекціонування тощо). Шкільний музей, використовуючи їх комплексно, робить більш ефективними, діловими. Це, звичайно, не означає, що музей може замінити всі форми навчально-виховної роботи. Кожна з них розв’язує свої завдання і відрізняється від шкільного музею. Так, виставочна робота має багато спільного з музейною, але не передбачає постійного збереження матеріалів. Їй властиві інші методи обробки та експонування матеріалів.

Нарешті, неодмінна ознака шкільного музею – наявність фонду, оригінальних матеріалів, що відповідають його профілю. Ця ознака дає змогу відрізнити шкільний музей від будь-якого іншого шкільного зібрання.

Відмінність між шкільними і державними музеями полягає в тому, що:

територія систематичного збирання експонатів для шкільного музею, особливо краєзнавчого, менша, ніж для державного; обмежується місцевістю біля школи, доступною для обстеження силами учнів;

глибина і розмах розробки експозиційних тем шкільні музеї значно поступаються перед державними;

шкільні музеї мають обмежені можливості для збереження експонатів, хоч вимоги в цьому відношенні однакові для всіх музеїв;

експозиції шкільних музеїв більш пристосовані для проведення навчально-виховної роботи;

всю роботу в музеї систематично виконують учні під керівництвом педагогів, за допомогою батьків, громадськості;

шкільний музей повинен приділяти більше уваги нагромадженню матеріалів, що висвітлюють форми і методи його роботи (описи екскурсій, походів по місцях бойової слави, зустрічей із знатними людьми краю; матеріали краєзнавчих обстежень).

Шкільні музеї не слід змішувати з предметними кабінетами, які, згідно з положенням про них, є навчальними підрозділами школи, укомплектованими чітко визначеним набором навчальних посібників, технічних засобів навчання, спеціальними меблями. Тут проводяться уроки, факультативні заняття, гурткова робота з учнями. Разом з тим шкільний музей і навчальні кабінети повинні доповнювати один одного.

Поряд із загальними для всіх музеїв рисами, що виявляються у збиранні, вивченні та популяризації пам’яток матеріальної і духовної культури, природничо-історичних колекцій, джерел знань з історії природи та суспільства, які мають велике пізнавально-виховне значення, для шкільних музеїв властиві деякі особливості, зумовлені їхньою метою і завданнями.

Загальна мета шкільних музеїв як однієї з форм освітньо-виховної школи – сприяння успішному виконанню завдань по вихованню молоді, підготовці всебічно і гармонійно розвинених членів суспільства.

Виходячи із загальних і специфічних виховних можливостей шкільних музеїв різних профілів, можна визначити такі їхні основні завдання:

- формувати в учнів науково-матеріалістичний світогляд;

розвивати творчу самодіяльність і громадську активність учнів, формувати активну життєву позицію;

- сприяти загальному розвитку і розширенню кругозору учнів, вихованню в них пізнавальних інтересів, творчих здібностей, дослідницьких нахилів; прищеплювати вміння самостійно поповнювати свої знання, орієнтуватися у стрімкому потоці політичної та наукової інформації;

- розширювати зміст навчально-виховного процесу, забезпечувати тісний зв’язок його з життям;

- сприяти профорієнтації учнів;

- залучати учнів до активної участі у збереженні і популяризації серед населення пам’яток матеріальної та духовної культури нашого народу, охороні природи, вивчення ресурсів країни.

/Files/images/1/image12.jpeg

Фото із шкільного музею

/Files/images/muzey_shkoli/image1.jpeg

Експозиція «Фотоісторія школи»

/Files/images/muzey_shkoli/image2.jpeg

Глеки та глечики (експозиція побутових предметів)


/Files/images/muzey_shkoli/image3.jpeg

/Files/images/muzey_shkoli/image4.jpeg

Кухонний мисник

/Files/images/muzey_shkoli/image5.jpeg

Макет печі (початок та середина ХХ ст.)

/Files/images/muzey_shkoli/image6.jpeg

Прядильні станки

/Files/images/muzey_shkoli/image7.jpeg

Експозиція народного одягу

/Files/images/muzey_shkoli/image8.jpeg

Народна вишивка

/Files/images/muzey_shkoli/image9.jpeg

Солом’яник та жорна

/Files/images/muzey_shkoli/image10.jpeg

Кiлькiсть переглядiв: 3465

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.